eMenu și timișorenii care revoluționează industria HORECA din România
Una din cele mai mari satisfacții ca blogger sunt colaborările și mai ales cele care vin pe neașteptate.
După ce am scris articolul despre restaurantul Sabres și am menționat meniurile lor digitale, eMenu România mi-a citit postarea. M-au contactat și m-au invitat la o cafea pentru a descoperi povestea din spatele acestei idei.
Veti citi în continuare povestea fascinantă a echipei eMenu, cea care care a pus pe picioare un business cu un potential extraordinar de dezvoltare.
Cel mai mult mi-a plăcut că nu s-au sfiit să relateze despre începuturile lor, despre greutățile întâmpinate și, cel mai important, despre cum au reușit să le depășească.
Așadar, într-o sâmbătă însorită de mai m-am întâlnit la Cafeneaua Verde cu Cristian Cotabițiu, Managing Partner eMenu.
Povestea acestui brand s-a născut din dorința de a crește calitatea serviciilor oferite de antreprenorii din industria horeca. Pe timpul celor două ore petrecute cu Cristian n-am avut timp să mă plicitsesc. Omul povestea cu atât de mult entuziasm despre afacerea lui. Cumva mi-a dat încredere că încă există oameni care fac lucrurile din pasiune, iar recompensa financiară nu este pretextul principal.
”eMenu a pornit dintr-o nevoie pe care am resimțit-o fiind client într-un local unde ospătarii erau și nu erau.”
Meniurile digitale sunt deja răspândite în lume, dar cine ar fi avut curajul să o aducă și la noi în țară?
„Ideea de a aduce meniuri digitale în România ne-a venit într-o seara, când stăteam la masă într-un restaurant. Înainte de a cere nota am vrut să mai comandăm un suc. Din cauza servirii care nu era prezentă am renunțat.
Ne-am gandit că trebuie să existe o metodă independentă de ospătari, am cercetat și am constatat că nevoia în piață pentru un astfel de sistem există.”
”Din acel moment și până astăzi, proiectul a crescut pas cu pas. Nu am inventat roata. Considerăm că multe proiecte sunt viabile prin munca. Da, și ideile sunt importante, însă dacă nu sunt puse în practică finalitatea lor nu există.
Munca noastră în decursul celor 4 ani a fost în mare masură de educare a antreprenorilor, angajaților și clienților din industrie cu tot ceea ce înseamnă un meniu digital.
De asemenea, cererea pieței a luat avânt abia în 2016 în concordanta cu ”alinierea” la occident. În termeni populari, până nu au vazut în afară, nu au înțeles.” spune Cristian.
Hardware de tipul Ipad și Samsung.
eMenu este un serviciu complet, disponibil în peste 30 de țări din lumea întreagă. A fost gândit și dezvoltat inițial de o echipă din India și presupune integrarea mai multor servicii .
Aceștia lucrează doar cu hardware de tipul Ipad și Samsung, până la huse personalizate din piele sau lemn, fotografii profesionale și descrierea fiecărui produs în parte de către jurnalistul gastronom Simona Lazăr și texte în mai multe limbi. Toate acestea personalizate pentru fiecare client în parte.
”Fior di Latte din București a cumpărat inclusiv veselă nouă pentru realizarea ședinței foto de meniu, pe care ulterior au și folosit-o” povestește Cristi amuzat.
Aplicația permite comandarea directă pe tabletă și integrarea cu sistemul POS, Zen Fusion având deja această opțiune. Majoritatea localurilor au optat momentant doar pentru navigare datorită logisticii destul de greoaie. Totuși, echipa promite că în următoare perioadă va lucra la acest aspect.
”Drumul celor 4 ani a fost sinuos. In primii 2 ani am vizitat mai mult de 50 de localuri din Timișoara, Arad și Oradea, fiind piața noastră de desfacere la acel moment.
Am reușit printr-o asociere cu un restaurant din Timișoara să implementăm soluția noastră în 3 etape.
Prima a fost implementarea meniului cu poze luate de pe internet, respectiv poze făcute de chelneri cu telefonul. Le-am explicat importanța pozelor, însă nu au fost de acord să gătească atâtea produse doar pentru o ședință foto.
Am acceptat în ideea de a avea un punct de referință. A fost o pierdere pentru noi și în același timp o lecție importantă.”
”Clienții au sesizat imediat diferentele între produsul prezentat și cel livrat. Am reușit să ajungem la un compromis. În timpul zilei stăteam în local și pozam produsele care se preparau pentru a le pune în meniul digital.
Nu am acoperit tot meniul. Am întâmpinat probleme cu lumina pentru că noi aveam un aparat foto nu foarte performant. Chiar și asa, eram foarte entuziasmați de rezultat.
A urmat a doua etapă a proiectului în care am schimbat modelul de tableta cu Samsung și am implementat pozele actualizate.
Acest sistem a funcționat exact 2 săptămâni când am descoperit că pe contul de Google atribuit locației, existau vizualizări de genul Florin Salam și Nicolae Guta, melodii de tot felul, video-uri pentru copii.
În condițiile în care aplicația era blocată pentru a nu ieși din ea, mi-a fost clar că tabletele erau luate acasă de către ospătari.”
”În a treia fază am încercat să introducem modulul de comanda, să eliminăm posibiliatatea ca tableta să nu fie pe masă. Am adăugat secțiunea de jocuri pentru a vedea feedback-ul clienților (aici am incercat sa ajutam locațiile care nu au loc de joaca).
Din păcate, modulul de comandă a fost un eșec, cum ne și așteptam. Un prim factor a fost dezorganizarea ospătarilor, care aveau un monitor și o imprimanta unde vedeau comenzile. Ei nu reușeau să ajungă în preajma lor. Cum, nu-mi pot explica.
În primele 2 săptămâni, am fost prezenți pentru a ajuta fiecare client să plaseze o comandă. Am constatat cu stupoare că foarte puțini dintre ei aveau dificultăți. Ba chiar ne felicitau pentru proiect. Asta până treceau 40 de minute și nici măcar băutura nu era adusă.
De asemenea, am obeservat două familii care au început să vină constant în această locație pentru că le punea la dispoziție aceste tablete care țineau ocupat copilul. Ne-a bucurat pentru că într-un fel reușisem să acoperim o nevoie a localului care până atunci nu avea un loc de joacă pentru micuți.”
Primele lecții și ce a urmat după.
Întâmplările de mai sus s-au desfășurat în perioada 2013-2015. Echipa a reușit să înțeleagă nevoia antreprenorilor. Au eficientizat procesul de implementare și felul în care clienții se pot bucura la maxim de beneficiile aplicației.
”Un an mai târziu (timp în care am dezvoltat site-ul, am creat brand-ul, am pregătit materiale publicitare, am achiziționat tablete noi) ne prezentam cu un stand la Romexpo, moment în care am realizat că este imperativ să avem prezență atât în Timișoara, ”orașul mamă” și una în București, ”orașul tuturor posibilităților”.
Așa ne-am asociat cu Cafeneau Verde, Timișoara (prima locatie eMenu din România) și cu Studio 80 (prima din București).”
”Implementarea fost complet diferită. Ne aflăm într-o perioada a digitalizarii, în care localurile sunt obligate să aibă poze cu produsele, ceea ce nouă ne-a ușurat destul de mult munca de convingere.
Deși pozele erau conform produselor din farfurie, nu exista o constanță de design și stil. Simțeam nevoia unui mesaj unitar.
Am încercat diferite variante până când am înțeles că fiecare local are nevoie de un template unic, adaptat brand-ului și mesajului pe care îl transmite.
Astfel, am adăugat în lista noastră de servicii realizarea fotografiilor.”
”Primul local care a acceptat această propunere a fost Fior Di Latte. Sorin Stoian a înțeles exact ce înseamnă acest proiect. Calitatea pe care o oferim astfel este net superioară.
Așa cum spuneam mai sus, a schimbat toată vesela. 240 de produse în 2 zile preparate si fotografiate. O investiție uriașă!
Mai mult, aceste fotografii pot fi folosite ca material publicitar mai bine de un an, în condițiile în care noi le integrăm în prețul serviciului și le oferim locației ulterior.”
O altă dificultate întâmpinată au fost băuturile.
”Băuturile pentru mine au fost o reală problemă. Tot ce înseamnă brand și băutură consacrată sunt ușor de găsit pe internet, cu mici excepții. Cu toate acestea ne-am dorit să avem poze proprii.
Ne-am lovit de o categorie pe care nu am luat-o in calcul: fresh-uri, smootie-uri, limonade, cocktail-uri. Acestea sunt specifice fiecărui restaurant. Astfel, am fost nevoiți să preparăm și băuturile.
Imaginează-ți la ora 13 in mijlocul zilei, 3 bărbați de la eMenu împreună cu fotograful și 25 de feluri de Maragarita la El Torito în București. Nu vrei să știi ce veseli am ieșit de acolo! 😀 ”
Am râs pe săturate ascultând povestea, dar în același timp m-am simțit inspirată. Un alt lucru care m-a făcut să capăt încredere în omul din fața mea care povestea cu atâta bucurie despre aceste întâmplări a fost mențiunea că mereu este loc de și mai bine.”
În prezent, eMenu funcționează în localuri precum Cafeneaua Verde și restaurantul Sabres în Timișoara, Studio 80, Fior di Latte, El Torito, Aubergine, Zen Fusion , Nan Jing în București și View Restaurant – Hotel Nobil în Chișinău.
Întreg conceptul se bazează pe experiența cumulată în timp, pe lecțiile învățate și, cel mai important, pe dorința de a face lucrurile altfel, mai bine.
Respectul și încrederea sunt cuvinte definitorii pentru acest business.
L-am întrebat pe Cristian de ce ar alege antreprenorii eMenu. Mi-a răspuns astfel sincer, fără să stea prea mult pe gânduri
”Respect este cuvântul care ne definește. Oferim posibilitatea patronilor să le arate clienților increderea și respectul pe care ei le oferă. Prin investiția într-un meniu cu adevarat unic.
Al doilea aspect foarte important este adaptarea la piață pe care am înțeles-o dupa abia 2 ani. Am reușit să incorporam eMenu într-un serviciu prin care localurile își continuă activitatea în mod obișnuit, iar echipa eMenu creeaza pentru ei.
Majoritatea locațiilor premium, acestea fiind targetul nostru, au patroni care sunt nevoiți să fie prezenți zi de zi în locație. eMenu vine în întâmpinarea lor prin eliminarea unei probleme fundamentale: schimbarea meniului, corectarea și traducerea acestuia, eliminarea produselor care nu mai există.”
Ambientul, tratamentul, mâncarea și meniul
eMenu plusează pe patru factori pe care ei îi consideră definitorii pentru o locație: ambientul, tratamentul, mâncarea și meniul. Tehnologia face parte din viața noastră de zi cu zi. Mi se pare perfect normal ca restaurantele, cafenelele și, de ce nu, și hotelurile să se alinieze acestei schimbări.
Nu-mi doresc ca digitalul să înlocuiască de tot cărțile scrise. Totuși, nu m-ar deranja dacă ar dispărea de tot acele meniuri neinspirate, clasice și mult prea greu de schimbat.
Mă simt onorată că pot găzdui aici istoria acestui brand încă de la început de drum. Simt că vor avea succes pentru că au un plan bine pus la punct și ambiția aceea nebună de a-l pune în practică. Restul este digy tale (un fel de fairy tale digitalizat).