Dacă refuzi colaborări nu ești un blogger nasol
Poate cea mai frecventă întrebare pe care am primit-o legată de blog de la alți bloggeri este cum fac rost de colaborări. Trimit eu mailuri? Mă contactează agențiile? Ei bine, se întâmplă să existe o comunicare de ambele părți, dar de cele mai multe ori sunt contactată.
De-a lungul celor câțiva ani de când îmi expun ideile în spațiul public, am avut parte de tot felul de colaborări. Unele mai productive, altele mai puțin. Cert este că din toate am învățat câte un pic.
În primii 3 ani de blog nu am câștigat nimic. Neavând domeniu și un oarecare brand personal, nu dorea nimeni să colaboreze cu mine. Îmi amintesc că prima oară când mi s-a propus să colaborez pe bani a fost cu o agenție care mi-a dat să scriu 30 de articole pe lună pentru care primeam 90 de euro. Practic, 3 euro/articol. Într-o primă fază mi s-a părut extraordinar – mă plătește cineva că scriu! Mi-am schimbat repede percepția pentru că era o muncă mult prea mare pentru o sumă mult prea mică.
Apoi, s-a schimbat ceva. Am început să gândesc blogul la nivel de business. Am cumpărat domeniu, am plătit un web designer, am implementat Google Analytics și am investit în reclame pe Facebook. Totul s-a rupt în momentul în care nu mi-a mai plăcut Zgomotul Gândului și am trecut pe Mateoc.ro. Alți bani, altă distracție.
Spun că s-a rupt pentru că nu am fost destul de bine pregătită atunci când am făcut schimbul de domenii. A fost prea brusc, iar publicul a fost ușor derutat. Nu-i bai, mi-am zis, ne revenim cu timpul. Cu toate că am pierdut din public, am câștigat un alt statut în mediul online.
De când am trecut pe Mateoc.ro și de când sunt atentă ce produse sau servicii aleg să promovez, spun cu mâna pe inimă că au crescut și veniturile directe din blog. Din martie 2017 am scos toată investiția în acest colț de internet. Tot profitul l-am investit în cursuri, deplasări și campanii plătite pe Facebook. Practic nu m-am îmbogățit, ci am fost super capitalistă și am reinvestit tot profitul.
Pe de altă parte, au fost și multe colaborări cărora le-am spus pas. O discuție pornită de Viorel pe grupul bloggerilor din Timișoara m-a făcut să deschid acest subiect.
Fie pentru că nu mi se potriveau, fie că bugetul propus de agenție era prea mic sau chiar absent, au fost câteva campanii pe care le-am refuzat. Nu îmi este teamă să estimez în bani munca pe care o depun. Atunci când fac acest calcul nu iau în considerare doar campania propriu-zisă, ci mă gândesc și la costurile de a crește comunitatea.
Sunt și produse sau branduri pe care le promovez pentru că așa vreau. Spre exemplu, colaborarea mea cu editura Nemira constă în faptul că ei îmi trimit cărți, iar dacă le citesc, public o recenzie pe blog. Însă acestea intră în aria mea de interes – am promovat, promovez și voi promova întotdeauna cititul. În plus, nu ajung mereu să citesc toate cărțile.
Cunosc bloggeri care acceptă orice propunere primită. Știu cum este. Been there, done that, doar că am învățat destul de repede. Sigur, e entuziasmul lui ooo, mă bagă cineva în seamă. Doar că acest entuziasm nu face bine la imaginea ta.
Așadar, este ok să refuzați oameni care vor colaborări cu voi pe blog. Totul se bazează pe o comunicare sănătoasă. Mare atenție și la capcana supraaprecierii. Este un echilibru între ceea ce poți livra și cât ceri pentru acest lucru.
Totuși, să promovezi ceva care nu se regăsește în valorile și preferințele tale este una dintre cele mai nasoale chestii pe care le poți face ca blogger. Din punctul meu de vedere, faptul că refuzi colaborări nu este decât o dovadă de profesionalism.
TmBlog
Ooo, multumesc pentru faptul ca ai scris si despre mine!