Cabaret, o piesă de teatru ca o călătorie în timp
Cabaret este musicalul regizat și coregrafiat de Răzvan Mazilu pentru Teatrul German de Stat din Timișoara. Acesta a avut premiera în 2014, iar 5 ani mai târziu încă se joacă cu casa închisă.
Un spectacol de teatru complex, emoționant și actual, Cabaret prezintă Berlinul anilor 1930 și o perioadă de plină ascensiune a național-socialismului.
Acțiunea se extinde pe mai multe planuri, toate având un punct comun – Kit Kat Club și pensiunea domnișoarei Scheider. Sally Bowles (Daniela Török), senzația internațională a clubului Kit Kat se îndrăgostește de scriitorul în devenire Cliff Bradshaw (Konstantin Keidel). Povestea lor este tumultoasă și fiecare dintre personajele principale repezintă o tipologie umană. Ajungem și acolo.
În paralel cu povestea de iubire a tinerilor, domnișoara Schneider (Ida Jarcsek-Gaza) și domnul Schultz (Christian Bormann) își trăiesc povestea de iubire deși ajunși deja la o vârstă înaintată.
Întreg spectacolul este prezidat de un personaj, un maestru de ceremonii (Gerog Peetz), care – aparent – este atotprezent și atotștiutor.
O echipă extraordinară de producție
Fiind o piesă complexă, de peste 3 ore și jumătate, cu numeroase personaje, schimbări de scenă și de costumație, totul trebuie să meargă ca uns. Întregul mecanism nu are voie să dea rateuri, pentru că o singură rotiți defectă, poate aduce cu sine dezastrul.
Actorii nu au ezitat nici o secundă, au fost impacabili. Au transmis emoție și energie, au cântat și au dansat la un nivel înalt și cu deplin profesionalism și dedicare.
Cabaret este un spectacol cu o pauză după prima oră și jumătate. Prima parte este veselă, optimistă, pe când a doua te aduce la realitatea cruntă a interbelicului german.
Înțelesuri profunde
Probabil știți deja că fiecare manifestare culturală are un scop, un mesaj pe care artiștii doresc să îl transmită publicului. De cele mai multe ori, cultura are rolul de a educa, de a ridica întrebări și de a păstra vie și a înțelege o amintire, un moment istoric sau un eveniment cheie.
Fiecare personaj transmite un mesaj important. Musicalul are un puternic caracter educativ în ciuda scenelor pe care unii spectatori le consideră șocante. Una dintre ideile și realitățiile încă actuale este că scandalul vinde.
Există la un moment dat în prima parte melodia Money make the world go round (las mai jos un video din filmul musical Cabaret – 1972) în care jocul scenic inspiră ideea de scandal, circ combinat cu sexualitate. Dacă tragem o paralelă cu realitatea și deschidem televizorul vom vedea că exact acest lucru ni se vâră pe gât – scandal, certuri, țipete, investigații, secrete din viața de familie a cuiva etc.
Sally Bowles, femeia rebelă, independentă care se alege pe ea
Sally Bowles este tipologia femeii independente care, deși tânjește după dragoste ca-n basme, este adepta libertății și nu se supune bărbatului atunci când acesta îi cere să plece în Statele Unite.
Își iubește locul de muncă și popularitatea. Tinde mai mult spre bani decât spre principii, alege să nu se schimbe și să se accepte așa cum este. Urăște viața plictisitoare, se opune destinului prefabricat al femeii din realitatea anilor 1930 și alege să își fie fidelă.
Cu toate că nu este femeia perfectă – fapt pe care îl recunoaște la un moment dat spre finalul musicalului – se alege pe sine și nu renunță la ea.
Sally Bowles este un personaj complex, un fel de străbunică a femeilor din prezent care se opun destinului de a sta la cratiță și a crește copii, care se aleg pe ele și înțeleg că au nevoie de un partener de viață și nu de un șef.
Ce scenă face Daniela Török spre finalul spectacolul în rochia acea roșie din paiete, cântându-și durerea! Mi se face pielea de găină și acum când scriu aceste rânduri.
Știați că… Daniela Török a fost nominalizată în 2014 pentru acest rol la premiile UNITER pentru Cea Mai Bună Actriță în Rol Principal?
Cliff Bradshaw, veșnicul nomad, naivul care crede în dreptate și luptă pentru principii
Aparent la polul opus de Sally, Cliff Bradshaw este bărbatul care caută inspirația pentru cel de-al doilea roman. Sărac, dar cu principii bine înrădăcinate, gurmand și iubitor de viață, dar totuși un intelectual naiv, alege să plece atunci când contextul social al piesei Cabaret se complică. Deși în antiteză aparentă cu Sally, acesta iubește stilul de viață dezmățat, dar revine la vechile cutume și temeri atunci când află că Sally îi poartă copilul.
Cliff vorbește despre lupta pentru dreptate și egalitatea între oameni, despre iubire și triumful acesteia. Argumentele îi sunt rapid demontate de domnișoara Schneider care pledează pentru adaptare. Aici vedem contrastul puternic între 2 mentalități total opuse – cea care alege să fugă și cea care alege să se adapteze, să rămână.
Domnișoara Schneider, femeia care alege singurătatea și care dorește să supraviețuiască
Un personaj atipic pentru vremurile treizeciste, domnișoara Schneider caută să rămână prietenă cu cei de la putere pentru a avea mereu clienți la pensiune – singurul ei venit. Aceasta își vinde principiile și iubirea, optând pentru o viață însingurată și tristă.
Deși îl iubește pe domnul Schultz, aprozarul evreu care îi oferă fructe drept cadou, aceasta refuză să se căsătorească cu el tocmai pentru că ar fi contra regimului ce înflorea în Germania anilor 1930.
Există la un moment dat o scenă cu un ananas, aparent, un fruct foarte scump și exotic. Acesta devine simbolul foametei, al sărăciei și al unor timpuri foarte grele pentru omenire.
Teatrul German de Stat Timișoara
„Cabaret” – o lume fascinantă și amăgitoare în același timp, a cărei ilustrare scenică, alături de melodiile devenite hituri ale genului, a cucerit încă de la prima montare a acestui musical, în 1966, inimile a milioane de oameni.
Viața este un Cabaret
Personajele din musical nu realizează pericolul în care întreaga omenire se află. Nu devin conștiene de ignoranța lor și sfârșesc într-o cameră de gazare. Nu scapă nimeni. Toți suntem răspunzători de alegerile noastre și de felul în care acestea influnețează micul univers în care ne petrecem viața.
Că viața e un Cabaret, știam deja. Dar ce înseamnă cu adevărat acest lucru? Și cum putem schimba noi, ca oameni, destine?
Sunt întrebări care își găsesc răspunsul în fiecare individ dacă își pune întrebările potrivite. Vă invit să urmăriți siteul Teatrului German pentru mai multe detalii despre actori și program. Recomand cu mult drag să vedeți acest musical. E cu voie bună, ludic și multă energie.
Să ne recitim cu bine!
Sursă foto