Cronica de Vacanță – Baska, un loc numai bun pentru relaxare

Așa cum ați aflat deja din acest articol, Croația a fost o alegere excelentă pentru concediul din 2019. Stațiunea în care am poposit, Baska, se află în estul insulei Krk și este un loc liniștit, numai bun să-ți relaxezi mintea și sufletul pentru câteva zile.

Am ajuns aici fără să știu prea multe despre locație în sine. Voiam ceva la mare într-un loc liniștit ca să pot dormi și citi pe plajă în voie. Ador să citesc pe plajă și să dorm la umbră cu sunetul mării pe fundal. Cât am stat în Baska, am avut parte de zile liniștite, dar și de peripeții căci altfel n-ai avea ce să povestești nepoților.

Când am ajuns, ploua torid. În cele 5 minute cât a durat descărcarea mașinilor, ploaia m -a făcut ciuciulete. O ploaie caldă, ce-i drept, și chiar binevenită după lungul drum. S-a potolit abia spre seară, când ne-a oferit răgazul să mergem să cinăm la un local din colțul străzii. Nu mă întrebați cum se numea sau ce am mâncat că nu îmi amintesc. Nu a fost un loc remarcabil, dar mâncare a fost bună și berea rece. După cină, am mers pe plajă.

Deși soarele era deja apus și marea destul de rece după ploaie, n-am rezistat să nu intru cu picioarele să încerc apa. Racul tot rac rămâne.

A doua zi dimineață, am plecat la cumpărături, iar după-masă direct pe plajă. Am optat pentru rogojină și nu pentru șezlong. Deși nu am menționat acest lucru în articolul ”contabilicesc”, umbrela cu 2 șezlonguri costau 120 de kune, adică vreo 16 €. Am ales șezlongul într-o singură zi. Mi s-a părut destul de scump, așa că am cumpărat umbrele și am rămas la rogojine. A fost mult mai echitabil din punct de vedere financiar.

Deși plaja este cu pietre, pe mine nu m-a deranjat acest lucru. Pietre sunt până când intri câțiva metri în mare, apoi dai de nisip. Malul este destul de abrubt, dar marea suficient de sărată încât să nu fie nevoie de eforturi prea mari pentru a te menține la suprafață.

Lucrul cel mai deosebit aici, în Croația, mi se pare claritatea apei. Domnule, marea este atât de limpede, încât poți să stai ore în șir și să fac snorkeling. Am văzut bacuri de pești, arici de mare și chiar am pus mâna pe un castravete de mare. A fost destul de scârbos, trebuie să recunosc.

Și dacă rămâneți cu impresia că gunoi în natură este doar în România, aflați că și sunt ambalaje aruncate în apă, dopuri de plastic și alte mizerii. Și nu, aici nu vin prea mulți români. Pe cât de trist pare, pe atât de adevărat este acest aspect.

Baska este o stațiune în estul insulei Krk, unde soarele răsare din munte peste o Mare Adriatică albastră și limpede

Într-o seară am mâncat la Kalun, un local de lângă primărie, undeva în port. Am comandat un platou de pește pentru 2 persoane și am primit mâncare pentru 4. Să o spun pe cea dreaptă, mâncarea a fost atât de bună, încât n-am lăsat nimic în farfurie 😀 Deși am făcut o fotografie, aceasta nu e tocmai de cea mai bună calitate.

Știu vă nu este cea mai frumoasă fotografie, dar… 😀

Încerc să descriu ce se vede mai jos. Am avut fiecare 2 pești, unul mare și unul mic. Nu mă întrebați de specie, că n-am nici o idee. Ce pot spune este că nu sunt amator de pește în general. Cu toate acestea, peștii de mai jos au fost atât de buni, încât i-am devorat pe amândoi. Pe platou am mai avut 4 creveți, midii, baby calamari, spanac și cartofi prăjiți. Toate s-au dres cu un vin alb rece, de casă, absolut delicios. Deși am mâncat mult, nu am simțit că-mi expodează burta.

Vechi de aproape 1.000 de ani, orașul este unul turistic, iar localnicii sunt gazde nemaipomenite.

În altă seară am mâncat la Ziraffa, un local de pe faleză cu prețuri foarte bune. Aici am optat pentru coaste, deși recunosc, nu m-au dat pe spate. Localul este potrivit pentru cei care vor așa-zisele minuturi – pizza, coaste, paste.

Pentru că voiam un prânz numai cu fetele, am ales Galeb, un restaurant pe plajă, unde am mâncat risotto cu fructe de mare. Foarte bun, însă la fel de buni au fost și calamarii pe care una dintre prietenele mele i-a comandat. Evident că mi-a fost și mie poftă, iar în aceeași seară, la un restaurant foarte cochet tot de pe faleză (din nou, nu îmi amintesc numele) am comandat, ghiciți ce, calamari prăjiți cu sos tartar.

Într-una din excursiile pe care le-am făcut cu barca pe o altă plajă de pe Krk, am luat la pachet un fel de Kebap albanez. A fost ne-mai-po-me-nit. Sigur, a contat mult și faptul că eram lihnită, dar pentru a mă convinge de bunătate, am mai luat o porție și a doua zi. De această dată cu cartofi prăjiți 😀 .

Baska și cluburile de noapte

Sumarizăm subtitlul de mai sus: cluburile de noapte nu există. Așadar, dacă vreți să veniți aici și să trăiți viața de noapte la maximum, ei bine, Baska nu este locul potrivit. Într-o singură seară am vrut să ieșim la dans la Bistro Funtana pentru că tot auzisem că acolo e muzică live. Am ajuns mult prea târziu.

În capul nostru de români puși pe distracție, am mers în ”club”, care era de fapt o terasă pe plajă cu muzică live, pe la ora 23:00. Concertul se termina la 23:30, doar că noi nu am știut. Nu pot să zic că am fost dezamăgită. Cele 30 de minute de dans au fost suficiente, deși recunosc că mai mergeau încă pe atât.

Străzi instagramabile

Orașul este pitoresc, plin de locuri ascunse numai bune de fotografiat și urcat pe Instagram. Le-am căutat toată săptămâna, dar am ajuns să le pozez abia în penultima zi, dis de dimineață. Nu sunt cele mai reușite fotografii – mai ales cele în care încercam să fac pe modelul. Cu toate acestea, sunt amintiri frumoase la care pot să revin mereu.

Am băut o cafea delicioasă pe o terasă cu vedere la mare și domnul care m-a servit mi-a oferit un loc de muncă. I-am spus că sunt româncă. A știut imediat că și noi, românii, la fel ca ei, croații, știm multe limbi. Zicea că dacă vreau să rămân el mă angajează, iar bacșișul e chiar bun. Tentația a fost mare de tot.

Opresc aici aceste amintiri din Baska și promit să revin cu încă un articol, maxim două din Croația. Vreau să îl dedic unei plaje care m-a cucerit definitiv. Dacă s-ar inventa teleportarea, m-aș duce acolo în fiecare zi măcar jumătate de oră. Pur și simplu e un colț de rai.