Conferința Future of Media 2016

Decizia de a participa la Future of Media a venit spontan și destul de târziu. Totuși, mă bucur că am reușit să ajung. Consider că este important să mergi la evenimente dedicate domeniului tău de interes, să schimbi păreri și să cunoști oameni și idei.

Așa cum am mai spus-o, fiecare conferință la care particip mă inspiră și mă motivează. Future of Media mi-a confirmat câteva lucruri pe care le intuiam, dar a descoperit publicului și informații foarte utile. Din păcate nu am reușit să rămân la întreaga conferință, însă primele două sesiuni au fost de ajuns pentru a înțelege direcțiile pentru 2017.

Prima sesiune, moderată de Cristian Manafu, a fost defapt un dialog deschis între cei șase speakeri. Ada Roseti, Daniel Klinger, Tudor Galoș, Bogdan Strătulă, Petrișor Obae și Alexandra Olteanu au oferit o viziune asupra lui 2016. S-au discutat subiecte precum comportamentul consumatorului de media, stadiul pieței, reacțiile generate de public față de conținutul de proastă calitate.

La Future of Media am aflat câteva indside-uri interesante legate de cifre, audiență și impactul media în diferite canale.

M-a surprins faptul că piața media este în creștere. Credeam că suntem deja suprasaturați de reclame, însă experții au garantat că este loc de mai mult. Cu toate acestea, fiecare a fost de acord că nu este o direcție corectă. Semnalul de alarmă a venit chiar din parte publicului, care a demonstrat că emisiunile de divertisment precum Ce spun românii? bat în audiență un show monden.

S-a vorbit despre nevoia de educare a consumatorului, dar și a celui care produce conținut. Avem obligația să scoatem din scenă site-urile cu știri false. Sunt numeroase, le merge pentru că mai marii precum facebook și google le permit să se promoveze aproape gratuit. Mai bine spus le permitea, pentru că noile reglementări în politica celor doi giganți prevăd înlăturarea acestor gândaci enervanți.

De la știri false, concluzii din 2016 și până la Snapchat.

Deși TV-ul se ține tare pe poziții, audiența acestuia este îmbătrânită. Situația este mult mai tristă în domeniul radio. Pe lângă faptul că nu există oameni noi, dornici să dea un suflu nou acestui segment, consumatorul nu este curios să mai asculte radio. S-a făcut chiar o glumă cum că dimineața audiența este mare datorită traficului intens din București. Omul stă în mașină și nu are de ales.

Spunea Bogdan Strătulă că în provincie lucrurile ar putea sta mai bine, că românii ascultă emisiuni locale. Pot confirma că lucrurile nu sunt așa cum par.

Concluzia la care am ajuns este că se face publicitate pe bani puțini în România. Așadar, este loc de și mai bine.

Sesiunea a doua, moderată de Raluca Kișescu, a relevat informații și mai interesante. Am aflat de la Traian Năstase și din studiile iSens Solutions că printre cei mai importanți influenceri media se află copiii. 71% din părinți își întreabă progeniturile ce vor să cumpere. Interesant asupra acestui aspect este că generația tânără caută conținut de calitate de tipul DIY, how to. Vor să învețe diverse lucruri utile și o fac vizionând clipuri video.

Un segment neexploatat de pe piață rămâne categoria celor 40+ pe care toată lumea o ignoră.

Nu cred că este o surpriză pentru nimeni că cel mai eficient instrument de promovare este smartphone-ul, urmat de internet și evenimente outdoor. 9 din 10 români s-au informat despre produsele pe care urmează să le cumpere folosindu-se de telefonul mobil, iar e-mailurile publicitare au și ele succes în piață.

Future of Media s-a transmis live online.

Live streaming-ul capătă o importanță aparte nu doar pentru că brand-urile se pot conecta în timp real cu publicul lor, ci și pentru că impactul organic este mult mai mare și mai ușor de atins. Facebook susține fiecare persoană și pagină, trimițând notificare în momentul intrării live fiecărui prieten și fan. De reținut este faptul că tot giganul plătește bani grei unor platforme gen Buzz Feed pentru a crea video-uri de calitate. Prin aceasta demonstrează dorința lor de a învăța și de a-și cunoaște publicul.

Claudia Chirilescu, owner Spoon, a făcut și câteva recomandări pentru cei care-și doresc să facă un live stream bun. A subliniat interacțiunea in real time cu publicul, construirea unui scenariu înainte de transmisiune, importanța repetării motivului pentru care ai intrat live. Important este și elementul vizual, dar și adăugarea detaliilor la video – locație, etichetare prieteni, hashtag-uri. Tot Claudia a vorbit despre efectul Pratfall a.i. că atractivitatea cuiva crește după ce ai făcut o greșeală.

Consumatorul este sătul de perfecționism și apreciază imperfectul pentru că acesta umanizează. Fie că vorbim despre o vedetă sau despre un brand, faptul că ai greșit și ți-ai asumat te face să crești în ochii celor care te urmăresc. Explicația este că se pot identifica mult mai ușor cu tine.

Blogul unui blogger este mai credibil decât cel al unui brand.

Mi-a plăcut faptul că oameni din agenții au recunoscut că blogul unui blogger valorează mult mai mult decât blogul unui brand. Bloggerul este uman, pe când blogul unei companii va fi mereu privit comercial, indiferent de autorul acestuia.

Deși, personal, nu-i înțeleg încă mecanismul, Snapchat este un instrument de folosit în 2017. Efemeritatea momentului este pe val, informația se consumă mai repede ca niciodată. Oamenii nu mai au răbdare. Vor totul și vor acum, exact ideea de la care a pornit această rețea.

Costin Velicu și Alex Coteț de la Vice au subliniat importanța storytelling-ului, concept pe care l-au definit ca o combinație între context și conținut. Experiența personală amprentată asupra unui fond prinde mult mai bine, este mai veridică și mai palpabilă.

Concluzia concluziilor este că în 2017 se vrea educare, comunitate, conținut de calitate, mult material video și toate adaptate la smartphone.

Frumos la Future of Media, mai venim!

Îmi pare rău că am ratat sesiunea de digital, mă bucur însă că am reușit să prind atât de multe inside-uri și informație utilă. Brusc, am început să croșetez idei pe care momentan le pun pe pauză. Am nevoie de o perioadă să-mi pun ordine în gânduri și să-mi iau examenele pentru că sesiunea mai că nu mă trage de mânecă.