5 idei pentru a fi mai eficient
Eficient se poate echivala cu productiv. Acestea se înglobează sub ideea de a lucra cât mai puțin cu rezultate cât mai mari. Pe scurt, cine nu își dorește să lucreze cât mai concentrat într-un timp cât mai scurt? Am tot căutat ponturi despre cum să mă organizez cât mai bine și cât mai simplu.
După zeci de articole și videouri, câteva cărți și un șut în marele gluteu, am realizat că eficiența, asemenea creativității, se învață și se exersează. Degeaba vrei tu, dezorganizatul de azi, să primești mâine premiul mondial pentru oraganizatul secolului, că nu va funcționa. Adică poate funcționa pentru o zi, dar pe termen lung e haos.
Așadar, acesta e primul pas spre organizare – nu te aștepta să faci pași mari și rapizi. Mai degrabă gândește-te să mănânci un elefant cu lingurița, nu să-l înfuleci din două guri.
Următoarele cinci puncte sunt rezultate subiective și personale. Nu uitați că ce funcționează la mine, s-ar putea să funcționeze altfel la voi. Să nu uităm de filtrul propriu!
Unu. Trezitul de dimineată este esential
Sigur, veți spune că sunt dilie. Numai tu te trezești la 5:45 și n-ai nimic de făcut. Tocmai aici e șmecherica. În acel timp de la 5:45 și până se trezesc restul am timp să citesc, să îmi planific ziua, să scriu sau pur și simplu să mă uit la vreun serial.
Faptul că petrec acele câteva minute bune doar eu și cu mine e un fel de terapie. Plec de acasă mult mai fresh și mai motivată.
Doi. Planul de bătaie
Există oameni care nu își fac planuri. Pe cât de tare îi admir, pe atât de mult mă îngrozește haosul lor. Deși e ok să nu ai mereu un plan, poate că cel mai eficient este să faci unul și să te ții de el. Așadar, poate cea mai simplă formă de organizare în acest sens este să îți faci o listă.
Fie înainte de culcare, fie dis de dimineață, ia un pix și o foaie și notează ce ai de făcut. Având totul albastru pe alb, ai șansa să îți faci un traseu, să nu uiți nimic acasă.
Trei. Just do it!
Cel mai greu după ce ai planul este să îl implementezi. Știu. Mă aflu de nenumărate ori în situație de a spune nu am chef, îmi e lene, vreau să dorm. De multe ori îmi vine să las totul baltă și să alerg până acasă în pat.
Doar că știți care e paradoxul aici. Nu acțiunea în sine e ”dureroasă”, ci până te apuci efectiv. Odată ce ești acolo, mai mult ca sigur că nu te vei da bătut până nu vei finaliza sarcina cu pricina.
Patru. Fără distractii
Știu că e super tentant să ai telefonul lângă tine, să răspunzi la fiecare mesaj, notificare, apel. Doar că aceste întreruperi rup firul logic al gândurilor și revii la punctul trei.
Dacă ești super control freak, îți poți face un orar stric. Între 8 și 9 răspund la mailuri, între 9 și 10 stau pe Facebook și așa mai departe. Nimeni nu zice să fi atât de strict, dar încearcă să limitezi pierderile de timp și să îți concentrezi efortul pe ceea ce e important.
Cinci. Rezultatele te vor motiva
La finalul zilei, când vei vedea că ai reușit să tai totul de pe lista ta de făcut, vei trăi un sentiment de împlinire. E acea mulțumire de sine cum că ai reușit să învingi lenea și să lași ceva palpabil în urmă.
Mare atenție! Așa cum am zis mai sus, productivitatea și eficiența vin treptat și exersat. Nu vă dați prea multe task-uri într-o zi că s-ar putea să cădeți în cealaltă extremă. Prea multe sarcini nerezolvate demotivează.
La mine funcționază această strategie. Sigur că uneori mai fentez planul, căci altfel unde ar mai fi distracția? Sugestii, roșii și ouă stricate pot curge în comentarii și sunt mai mult decât binevenite!