Creatorii de hit-uri – Știința popularității într-o lume distrată

Autor: Derek Thompson
Naționalitate: americană
Titlu original: Hit Makers: The Science of Popularity in an Age of Distaction
Anul primei publicări: 2017
Numă de pagini: 432
Editura: Publica
Nota mea: 5/5

Creatorii de hit-uri este o carte ceva mai tehnică. Dedicată oamenilor care își doresc popularitate și mai exact tuturor celor care activează în industrii care au de a face cu publicul, această culegere de studii și informații pune cap la cap știința popularității.

Nu aș spune că e o filozofie sau că oferă secretul succesului, însă pune cititorul într-un alt unghi și oferă o perspectivă obiectivă, cu exemple concrete și mecanisme ale unor hit-uri. Acestea nu sunt doar melodii celebre. Atunci când spune hit, Derek Thompson se referă la acele produse care au revoluționat prin popularitatea lor.

Cartea prezintă aspecte de psihologie a consumatorului, precum și o trecere în revistă a ulimului secol în materie de evoluție a mass-media, corelându-o cu avansul tehnologiei și dezvoltarea individului. Dacă în 1920 bărbații preferau ilustațiile amuzante, iar femeile pozele drăguțe, în prezent 44% dintre americani își iau știrile de pe Facebook, iar 88% dintre ei sunt sub 35 de ani.

Creatorii de hit-uri – ce înseamnă popularitatea?

În 2018 vorbim de rețele sociale, telefoane inteligente, drone și achiziționarea terenurilor pe Lună și Marte. Nu poți prezice ce va face fiecare în parte, dar poți prezice comportamentul masei. Ceea ce contrazice de cele mai multe ori crezul individului asupra teoriei maselor.

Las mai jos câteva idei pe care le-am notat din carte. Nu vreau să vă conving să o citiți decât dacă aveți de-a face cu un domeniu în care pubicul este cheia. Până la urmă fiecare suntem când creatori, când consumatori.

Creatorii de hit-uri nu își propune să revoluționeze știința popularității, ci face o analiză amănunțită asupra evoluției mass-media și pune punctul de i într-un mod tipic, dar foarte convingător al jurnalismului american.

”De unde începe arta? De la feedback sau de la muza dintre cei patru pereți?”

”Cultura nu este ceea ce fac oamenii. Este și ceea ce spun că fac.”

”Simplul fapt de a te gândi la ceva este ”bun pentru tine”, satisface un obiectiv și îți oferă permisiunea de a  te răsfăăța cu ce îți place…”

”Fluxul de știri de pe Facebook este o oglindă a utilizatorului.”

”Rebeliunea este o răzvrătire pozitivă în eliberarea de un curent nelegitim într-un mod legitim.”

Mie mi-a plăcut mult această lectură. E lejer scrisă, consistentă în informații, iar exemplele sunt savuroase. Și cum bine m-am obișnuit cu cărțile de la Publica, la final, după bibliografie, există câteva pagini goale unde poți nota idei.