Două greșeli pe care le-am făcut la început de blogging

S-au împlinit mai bine de șase ani de când activez în mediul online. Am pornit timid, pe un blog de beauty pe când eram reprezentant la o companie de cosmetice. După câteva luni l-am șters, pentru că nu mă regăseam în el. Să nu mă judecați, aveam 15 ani.

Apoi am început să-mi pun trăirile online și a apărut Zgomotul Gândului, pe care recent l-am transformat în acest blog. Poate că mă repet, dar îmi doresc să înțelegeți contextul.

Citind din textele altora, mi-am dat seama la câteva luni după ce am pornit blogul, că am nevoie de o pagină de facebook dedicată lui. Așa că, pe 1 decembrie 2012 a apărut aceasta.

Îmi doream să cresc. Am investit buget minim în campanii plătite și le-am țintit pe un public mult prea larg. Nu știam nimic despre advertising, dar îmi creștea inima când oamenii au început să dea like. S-au adunat peste 8.000 de fani.

M-am adresat unui public prea larg

Toate bune și frumoase, însă cu timpul am realizat că fanii mei nu sunt publicul căruia vreau să mă adresez. Mi-am dat seama într-un live pe care l-am făcut anul trecut pe pagină. S-a alăturat acelui video un tip dubios, care-mi urmărea pagina și care a început să comenteze. Să mă bage și să mă scoată, să mă facă în toate felurile. M-am speriat, am oprit live-ul și l-am șters.

Apoi a urmat căderea mărului în capul savantului. Mi-am dat seama cât de necugetat procedasem atâta timp. De fapt, nu pot să numesc necugetare, ci mai mult neștiință. În excesul de zel și dorința de a-mi crea credibilitate, am omis faptul că am nevoie de un plan și de calitate, nu de cantitate.

Să vă explic.

Când am trecut de pe zgomotulgandului.ro pe mateoc.ro am gândit retransformarea blogului într-o formă în care să mă reprezinte. Am creat o pagină nouă de facebook, care momentan este mică și în care nu am investit decât în articolele unde mi s-a cerut.

Un plan care să-ti aducă calitate, nu cantitate

Experiența m-a învățat că ai nevoie de un plan: să știi ce vrei să scrii, cui te adresezi și cum ajungi la acel public. Am început cu adevărat să înțeleg că este mai importantă calitatea și nu cantitatea.

Pe pagina Zgomotul Gândului am peste 8.000 followers pe care îi mobilizez greu. Nu am încă un plan și nici nu am gândit o strategie pentru cum o voi face. Nici nu știu dacă merită.

De ce să nu te adresezi unui public larg?

Sunt nenumărate motive, dar cel mai important este că niciodată nu va rezona toată lumea cu valorile tale. Îmaginează-ți că ești într-o cameră plină de necunoscuți. Fiecare are o preocupare diferită, vârste diferite și cu totul alt fel de a gândi. Orice ai face, nu vei putea niciodată să fii pe lungime de undă cu toată lumea. Așadar, economic vorbind, este mult mai rentabil să te adresezi celor care împart aceleași idei ca și tine.

Desigur, n-ai de unde să știi cine și cum gândește. Însă îți poți imagina persoana perfectă cu care tu ai vrea să interacționezi. Poate sunt cei care citesc mult sau au un tatuaj. Poate îți dorești să vorbești doar cu studenții sau cu cei la început de drum. Sau poate vrei să te adresezi doar celor care vorbesc limba germană. Habar n-am, dar ai nevoie să te gândești cu cine ai vrea să fii prieten (virtual).

La început de blogging: plan și calitate

Așadar, învățați din experiența mea dacă sunteți la început de drum. Răspundeți-vă la întrebarile de mai sus, schițați o idee și țineți-vă de ea. Bag ambele mâini în foc că dacă veți crea conținut de calitate pe domeniul pe care vreți să scrieți și dacă veți căuta publicul interesat, succesul este doar o chestiune de timp.